بخشی از جلسه ی گفتمان اندیشکدهی جهانی فران ایران» و پاسخ های اوین کلهر - مسئول اندیشکده:
موضوع جلسه : ادبیات کلمه گرا و مکتب نقد آن»
–نگاه مکتب نقد کلمه گرا به تئوری های ادبی جهان از آغاز تا مکاتب پست مدرنیستی چگونه است؟
-ادبیات کلمه گرا طی فرایند نقدی که بر مکاتب ادبی پیش از خود و حتی شریعت های ادبی که در آینده بعد از مکتب ادبی اصالت کلمه خواهند آمد دارد تمام تئوری های ادبی جهان را در دو دسته ی اساسی جای می دهد:
۱- تئوری های کاهشی- افزایشی
۲- تئوری های آمیزشی
–از نگاه مکتب نقد کلمه گرا سبک ها و مکاتب ادبی پیشین در کدام دسته جای می گیرند ؟
-بر اساس طبقه بندی فوق آن ها در نخستین گروه جای می گیرند . به وضوح مشخص است که در مکاتب ادبی آغازین مانند کلاسیسیسم، رومانتیسم، تئوری کاهشی- افزایشی به صورت ناخودآگاه شکل گرفته است یعنی با وجود آن هنوز مکاتبی همانند رئالیسم، سوررئالیسم، سمبولیسم و فوتوریسم به وجود نیامده بودند اما به گونه ای ناخودآگاه این پتانسیل های کشف نشده در بیانیه های متون این ژانرها کاهش یافته بودند مثلاً رومانتیسم بُعد خرد گرایی مکتب پیش از خود -کلاسیسیسم- را کاهش و بعد احساس و تخلیل را افزایش داد و بعدها با ظهور مکتب رئالیسم، رئالیست ها بُعد تخیل و احساس مکتب پیشین –رومانتیسم- را کاهش و بُعد رئال و واقعی بودن خود را افزایش دادند و این سیر تز-آنتی تز وار هم چنان ادامه داشت به طوری که سمبولیست ها باعث افزایش و به فعلیت درآوردن بُعد نمادگرایی درکلمه وکاهش بُعد واقع گرایی مکتب پیشین- رئالیسم- شده و توانستند جنبشی نو را به وجود آورند. هم چنین ناتورالیست ها واقع گرایی را کاهش و طبیعت گرایی را افزایش دادند و مکتب بعدی ( پارناس) طبیعت گرایی و محتواگرایی ناتورالیست ها را کاهش و بُعد زیبا گرایی خود را افزایش دادند.
جلسهی گفتمان اندیشکدهی جهانی فرازنان ایران_ نگاهی به غزل مینیمال ایران_ آوین کلهر
جلسهی گفتمان اندیشکدهی جهانی فرازنان ایران_ادبیات کلمهگرا و مکتب نقد آن_ آوین کلهر
جلسهی اندیشکدهی جهانی فرازنان ایران _ غزل کلمهگرا_ آوین کلهر
,مکتب ,های ,ادبی ,گرایی ,ها , ,کاهش و ,مکتب نقد ,را کاهش ,کلمه گرا ,اندیشکدهی جهانی فران
درباره این سایت