جلسهی گفتمان اندیشکدهی جهانی فران ایران و پاسخهای آوین کلهر مسؤل اندیشکده:
موضوع جلسه: موسیقی کلمات در مکتب اصالت کلمه»
– تاریخچه ی موسیقی ، خصوصاً موسیقی کلمه به چه زمانی برمی گردد ؟
– از زمانی که بشر توانست وزن را از صداهای منظم و گوناگون طبیعت به دست آورد موسیقی را به وجود آورد زیرا جهان پُر از اصوات است و تشخیص موزون از غیر موزون در طبیعت بشر است و مسلم است که هر چیز موزونی مطابق طبع انسان است مثل آواز ،رقص ، شعر که هر سه موزون هستند .
– انسان قبل از آنکه کلمه را آموخته باشد کم و بیش با موسیقی کلمه آشنا بود زیرا آواهایی که از حنجره اش بر می آمد نخستین گام در راه پیدایش موسیقی بود این طور نیست ؟
– بله البته . همان طور که لئو پلددوفن معتقد است که ریشه ی موسیقی به عهد کهن ارتباط دارد موسیقی صوتی با سخن به وجود آمده است و در واقع همان روزی که انسان توانست برای نخستین بار خوشی ها و رنج های خود را با صدا نمایش دهد مبدأ موسیقی بود .
– از دیدگاه مکتب ادبی اصالت کلمه موسیقی جزء عرض کلمه است ؟
– نه به هیچ وجه . از دیدگاه مکتب ما موسیقی جزء جوهره ی کلمه است . که در تاریخ ادبیات به گونه ای کاملاً قراردادی آن را متعلق به الهه ی شعر دانسته اند امّا ما نه اصالت را به الهه های کذایی شعر و داستان بلکه به خود کلمه می دهیم که سرچشمه و سرمنشأ و مادر شعر و داستان و دیگر ژانرهای دنیای ادبیات است . پس هیچ گاه نمی توانیم از وجود بی پایان کلمه چیزی را حذف کنیم حتا موسیقی که از هنری ترین پتانسیل های کلمه است .
جلسهی گفتمان اندیشکدهی جهانی فرازنان ایران_ نگاهی به غزل مینیمال ایران_ آوین کلهر
جلسهی گفتمان اندیشکدهی جهانی فرازنان ایران_ادبیات کلمهگرا و مکتب نقد آن_ آوین کلهر
جلسهی اندیشکدهی جهانی فرازنان ایران _ غزل کلمهگرا_ آوین کلهر
موسیقی ,کلمه ,اصالت ,ی ,مکتب ,شعر ,است که ,است و ,کلمه است ,مکتب اصالت ,موسیقی بود ,جهانی فران ایران ,اندیشکدهی جهانی فران ,گفتمان اندیشکدهی جهانی
درباره این سایت