محل تبلیغات شما

بخشی از جلسه ی اندیشکده  جهانی جنبش فرافمینیسم و پاسخ های آوین کلهر - مسئول اندیشکده:

موضوع جلسه: پیش درآمدی بر غزل کلمه گرا در مکتب ادبی اصالت کلمه» 

 

– شعر و داستان چگونه قدم به عرصه ی وجود نهادند ؟

– کلمه به عنوان بزرگ ترین کشف انسان ، در ابتدا خود را در ساده ترین اشکال نمایان ساخت اما با گذر زمان و به تدریج از سرچشمه ی کلمه ، دو طریقت ادبی نشأت یافت که یکی شعر نام گرفت  و دیگری داستان .

– یعنی شعر و داستان ، دو ماهیت از وجود بی پایان کلمه هستند ؟

– بله البته . اما با گذشت زمان شعر و داستان برای خود مرزهایی تعیین و حریم و سرزمین خود را از یکدیگر جدا کردند تا جایی که هر یک صرفاً با اصالت دادن به خود به تحقیر آن دیگری پرداختند این گونه بود که شعر و داستان از حالت طریقتی درآمده و تبدیل به دو ابر شریعت شدند و این امر آغاز عصر شریعت گرایی – مطلق گرایی- در ادبیات شد .

– از آن جا که مکتب ادبی اصالت کلمه دارای دو ژانر همسو یعنی فراشعر و فراداستان است می توان آثاری را که در ژانرهای شعر روایی و داستان شاعرانه نوشته شده در ژانر فراشعر جای داد ؟

– خیر . زیرا آن ها متونی شریعت مدار هستند مثلاً در شعر روایی،  محور اصلی شعر است و روایت در خدمت آن می باشد . در داستان شاعرانه نیز همین قصه به شکلی دیگر تکرار می شود یعنی محور، الهه ی داستان است و شعر برده ای در خدمت آن .

– چگونه می توان به یک متن فراشعر رسید ؟

 

– فراشعر طریقی است ادبی با سه هدف محوری :

الف ) فراروی دانشورانه از شریعت درونی شده ی ادبی خویش در شعر به سوی دیگر شریعت های ادبی در این ژانر، چه بالفعل و چه بالقوه .

ب ) فراروی از جنسیت درونی شده ی شعر به سوی دیگر ژانرهایی که می توانند در هنری تر کردن متن ما مؤثر باشند، به ویژه جنسیت داستان ( با تمام ژانرهای زیر مجموعه ی آن )

ج ) فراروی از تمام پتانسیل های ادبی بالفعل با عنایت به قدرت قلمی و ذوق فردی  با فراروی از ژانرهای گوناگون ادبی با هدف کشف فضاهای بالقوه ی ادبی .

– اگر شریعت ادبی شخصی مثلاً رئالیسم باشد در مرحله ی اول با توجه به مؤلفه ی اول فراشعر چگونه می تواند به ژانر فراشعر برسد ؟

– باید ابتدا از شریعت درونی شده ی خود یعنی رئالیسم به سمت دیگر شریعت های ادبی مثل سوررئالیسم ، اگزیستانسیالیسم ، فوتوریسم و دیگر پتانسیل های بالقوه و نامکشوف کلمه حرکت کند و در دومین مؤلفه باید از جنسیت درونی شده ی شعر به سوی دیگر ژانرهایی که می توانند در هنری تر کردن متن ما مؤثر باشند به ویژه جنسیت داستان ( با تمام ژانرهای زیر مجموعه ی آن ) فراروی کند .

جلسه‌ی گفتمان اندیشکده‌ی جهانی فرازنان ایران_ نگاهی به غزل مینی‌مال ایران_ آوین کلهر

جلسه‌ی گفتمان اندیشکده‌ی جهانی فرازنان ایران_ادبیات کلمه‌گرا و مکتب نقد آن_ آوین کلهر

جلسه‌ی اندیشکده‌ی جهانی فرازنان ایران _ غزل کلمه‌گرا_ آوین کلهر

ی ,شعر ,ادبی ,داستان ,شریعت ,فراشعر ,و داستان ,شعر و ,درونی شده ,شده ی ,سوی دیگر ,ویژه جنسیت داستان

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Poetry of Humanity and Peace دلتنگی